Stephan en Annemarie

OP ONTDEKKINGSREIS MET THEATERMAKERS

26 februari 2015

Zowel voor als achter de schermen werken enorm veel mensen mee aan de viering Kaap Hoorn 400. Elke week stellen we één van de betrokken vrijwilligers of organisaties aan je voor in een kort interview. Wie zijn ze, wat is hun rol komend jaar en wat inspireert hen? Deze week presenteren wij: Stephan der Kinderen en Annemarie Libbers.

Stel jezelf kort even voor:
Ik ben Annemarie Libbers. Na een musical opleiding op de Fontys Dansacademie in Tilburg stond ik zo'n 7 jaar fulltime in het theater. Onder andere in de musicals en muziektheaterproducties: 'Boyband de Musical' (Laura), '42nd Street', 'Jeans 12 en 13' (solist/dance captain), 'De Kleine Zeemeermin' (swing en Pip), 'Pietje Bell' (understudy Moeder Bell), 'Wat Zien Ik?' (Coby/Dance Captain). Sinds een aantal jaren werk ik voor verschillende musicalverenigingen als choreografe en muzikaal leider. Verder geef ik workshops zang, dans en theater. Ik werk zo af en toe nog wel eens zelf als actrice, zangeres en/of danseres. Hiernaast ben ik yoga- en pilatesdocent en werk als coach en healer. Ik ben altijd aan het studeren en ik heb inmiddels aardig wat opleidingen gevolgd van universiteit tot een beroepsopleiding tot aurahealer. Met mijn eigen Theatergroep Eye Create Mirrors maak ik muziektheater voorstellingen op bijzondere locaties. Na ‘Tekens’ ging op 19 september de tweede voorstelling ‘Take me to the Stars & Beyond’ in Het Pakhuis in Hoorn in première. Voor meer informatie kijk dan even op mijn sites: www.annemarielibbers.nl en voor de theatergroep www.eyecreatemirrors.nl

Ik ben Stephan der Kinderen, 28 jaar, afgestudeerd musicalperformer en docent aan het Conservatorium van Haarlem in de richting musicaltheater. Ik ben nu een aantal jaar bezig als performer en regisseur. Zo stond ik in producties als Dans der Vampieren, Oliver en Jesus Christ Superstar en regisseerde ik voor Het Gezelschap de musical A Christmas Carol, ben ik als regisseur verbonden aan De Staande Ovatie in Purmerend en De Grote Sinterklaasshow in Volendam. Momenteel regisseer ik de operette Eine Nacht in Venedig voor de Hoornse Operette Vereniging en werk ik als acteur in The Amsterdam Dungeon.

Waar ben je mee bezig tijdens het Kaap Hoorn jaar?
Wij creëren voor NachtKapers de rode draad die de bezoeker zal meenemen in het verhaal op de dag van vertrek van de schepen Hoorn en Eendracht. De schepen vertrokken naar Azië met de bedoeling via een zuidelijke route het VOC-monopolie te omzeilen. Maar hoe dachten de bewoners van Hoorn daarover. Hoe bereidden de mensen zichzelf voor op dit langdurige vertrek. Door heel Hoorn kun je deze personages vinden en zij zullen hun eigen verhaal vertellen. Ook kun je met deze mensen praten. Zodra de kerkklokken luiden, nemen zij iedereen mee naar de schepen om Schouten en Le Maire uit te zwaaien.

Wat inspireert jou in het verhaal van de ontdekking van Kaap Hoorn?
Annemarie: Mij inspireert vooral de ongelooflijke moed die iedereen die meeging op die reis had. Ten eerste om je tegen zo’n grote macht als de VOC te durven keren maar ook de reis zelf. Niets was zeker, was er wel een doorgang? Hoe zwaar zou het worden? Hoe zou het zijn als je het Oosten wel bereikt had? Hoe lang zou het duren? Zal je ooit je dierbaren weer terugzien? Het raakt me omdat veel mensen nu nog steeds voor dit soort keuzes staan. Blijf je vasthouden aan je zekerheden of ga je toch je droom achterna? En wanneer geef je al het bekende op voor het onbekende? Pas als je alles toch al kwijt bent of daarvoor al omdat je weet dat het is wat je moet doen?

Stephan: Het verhaal is een goed voorbeeld van het voor jezelf opkomen en het opstaan tegen huidige hiërarchie. De VOC had, naar eigen zeggen, een onstuitbare monopolie, maar Isaäc Le Maire heeft het heft in eigen hand genomen om iedereen te laten zien dat er meer wegen naar Rome leiden. Of in dit geval meer routes naar de Oost. Het verhaal zit vol met alles wat je van een 17e eeuwse scheepsreis verwacht. Ziektes en honger, maar ook broederschap en het ontdekken van nieuwe werelden.

Waarom moet iedereen dit jaar naar Hoorn komen?
Annemarie: Omdat de ontdekking van Kaap Hoorn zo’n spannend verhaal is waar zoveel verschillende kanten aanzitten dat het voor iedereen van jong tot oud een ware ontdekkingsreis wordt en dat kan natuurlijk maar op één plek, daar waar het allemaal begon, Hoorn.

Stephan: Iedereen moet naar Hoorn komen omdat je Hoorn van een andere kant zal leren kennen. Naast alle prachtige theatervoorstellingen, exposities en nog veel meer zul je jezelf onder kunnen dompelen in de sfeer van Hoorn uit de 17e eeuw.

Tot slot, als je nu op ontdekkingsreis mocht waar zou je dan heen gaan?
Annemarie: Ik heb op alle continenten al veel gezien behalve van Azië. Door het boek Vissen op het droge helpen van Amy Tan ben ik heel erg nieuwsgierig geworden naar Myanmar, dus daar zou ik graag willen rondreizen. Maar als danseres staat ook hoog op mijn lijstje om alle tangosalons van Buenos Aires te ontdekken.

Stephan: Een roadtrip door Noord-Amerika zou me fantastisch lijken.